Pihtiputaan Putaanportissa on tilausbaari turisteille ja pontikkatehdas väkevien ystäville. Kolima Distilleryn tavoitteena on elvyttää alueen vanhaa pontikkaperinnettä uudella twistillä.
Vanhaan keramiikkatehtaaseen on rakentunut aivan uudenlaista yritystoimintaa. Valoisan tehdashallin lattialla seisoo metallisia pannuja, tislauslaitteet.
Rappuset puolestaan johdattavat viihtyisään tilausravintolaan, jonka uniikissa miljöössä on mahdollisuus päästä maistelemaan tehtaan omaa tuotantoa.
– Muutaman vuoden päästä meillä on tavoitteena olla kansainvälisestikin tunnettu juomatalo, jonka sydämessä on pontikka, mutta on siellä paljon muutakin, myhäilee Kolima Distilleryn toimitusjohtaja Manu Aunola salaperäisesti.
Aunolan mukaan pontikkatehdas sai alkunsa suuresta tarpeesta ja suuresta suusta.
– Kuittasin aikoinaan kahvipöytäkeskustelussa kritiikkiä esittäneelle kuntavaikuttajalle, että jos ei mitään muuta tähän pitäjään saada, niin ainakin pontikkatehdas. Yrityksessä perustajia on kymmenen ja B-osakkeita ostaneita pienomistajia yli 50 , Aunola kertaa Kolima Distilleryn syntyä.
Perustava kokous pidettiin joulukuussa 2021 ja vuoden 2022 aikana yritystä ryhdyttiin käynnistämään todenteolla. Tilojen remontin ja laitteiston tilaamisen lisäksi perustajista kolme kouluttautui tislaajiksi.
Kolima Distillery henkii paikallisuutta
Kolima Distillery haluaa elvyttää alueen vanhaa pontikkaperinnettä.
– Vilja on paikallista ja muutenkin haluamme käyttää mahdollisimman paljon lähiraaka-aineita. Vesi tulee Kolimasta, joka siintää myös tuotantotilojen ikkunoista. Koliman henki on siis joka puolella, kertoo Aunola hymyillen.
Pontikka on Kolima Distilleryn tuoteperheen ydin, mutta tulossa on muutakin. Tällä hetkellä yrityksessä tuotteiden kehittämisestä vastaavat koulutuksen käyneet tislaajat.
– Muitakin väkeviä tuotteita on tulossa kuten myös liköörejä ja juomasekoituksia. Maailman parasta pontikkaa syntyy vain hyvin pieni siivu yhdestä tislauksesta. Siksi Kolimalla ei kaikkea tulla laittamaan samaan pulloon, vaan loppuosasta jalostetaan muita alkoholituotteita, Aunola selittää.
Tislaamo tuotteistaa heti alkumetreiltä toimintansa siten, että turistien ja ryhmien on mahdollisuus tutustua siihen. Ihan lähialueilta vastaavaa käyntikohdetta ei löydy.
– Tilausbaari on mitoitettu 50 hengelle. Sen lisäksi, että baariin päättyy tehdaskierros ja täällä maistellaan sitä, mitä tiloissa syntyy, tänne voi tilata myös ruokatarjoilun. Sijainti on siinä mielessä ihanteellinen nelostien kupeessa, että esimerkiksi Lapin turistit ajavat ihan tuotantotilojemme ohi.
Tislaamot rakentavat alueen vetovoimaa
Erilaiset tislaamot ovat viime vuosina nostaneet päätään eri puolilla Suomea ja rakentaneet paikkakunnille ja jopa alueille tunnettua brändiä. Yksi tunnetuimmista lienee Kyrö Distillery.
Kunnanjohtaja Ari Kinnunen toivottaa uuden brändin lämpimästi tervetulleeksi Pihtiputaan Mummon ja Keihäskarnevaalien rinnalle.
– Kaikenlainen uusi yritystoiminta on tervetullutta, etenkin tällainen, joka pohjautuu omaleimaiseen pontikkakulttuuriin, jota tällä seudulla on ollut. Jo alkutaipaleen markkinointi on käynnistynyt hienolla tavalla ja lupaa hyvää jatkolle, Kinnunen toteaa.