Siirry suoraan sisältöön

Sydänsuomessa

Startup Village -kehittämiskonseptista vipuvarsi maaseutualueiden kehittämiseen –työpajan tulokset Kyläareena 2025 tapahtumasta

Euroopan komission (JRC, Joint Research Centre) Startup Village -konsepti tarjoaa uuden näkökulman maaseutualueiden elinvoiman kehittämiseen sekä mahdollisuuden verkostoitua kansallisesti ja kansainvälisesti. Konsepti tähtää kunnianhimoisen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan tukemiseen. Startup Village -status nostaa alueiden arvoa ja tukee uusien yritysten syntyä.

Startup Village on paikka, tai pienten paikkojen verkosto, joka omaksuu innovaatiot ja kunnianhimoisen yrittäjyyden keinona vapauttaa kehityspotentiaalia ja tukea hyvinvointia maaseutualueilla. Toimintamallissa osallistetaan uuden yritystoiminnan kehittämiseen kansalaiset, yritykset ja yhdistykset. Vuosittain järjestettävä Startup Village Forum on tärkeässä asemassa osaamisen ja tiedon vaihdon näkökulmasta. Osaamista haetaan myös laajoista verkostoista ja mentoroinnista. Lisäksi tarvitaan ulkopuolisia erityisasiantuntijoita sekä oppilaitosten ja yliopistojen yhteistyötä.

Konsepti voidaan liittää muihin kokonaisuuksiin täydentävänä toimintamallina, esimerkiksi Smart Villages -kehittämishankkeiden yhteyteen. Startup Villagen visiointivaiheeseen voidaan yhdistää paikallisuuden näkökulmasta kylä- ja yhdistystoiminnan kehittäminen (esim. Metsojen Karkelot -hankkeen Louhen luola -palvelupolku).

Startup Village toiminta etenee visiointivaiheesta kokeilujen kautta innovaatiotoimintaan. Kannonkosken Piispalassa järjestetyssä Kyläareena 2025 tapahtumassa ideoitiin Startup Village työpajassa esimerkiksi tapahtumatestausta, viestintää alueelta poismuuttaneille, kausiasukkaiden aktivointia sekä heidän erityisosaamisensa esiin tuomista ja hyödyntämistä.

Toiminnan tueksi todettiin tarve kohdennettuun viestintään, asukkaiden ja toimijoiden aktivointiin, digitaalisen infrastruktuurin rakentamiseen ja matalan kynnyksen somealustaan, jolla voitaisiin verkostoitua yli kunta-, maakunta- ja kansallisten rajojen. Tämä edellyttää perusresurssien varmistamista, sitoutumista ja kehittämisen tahtotilaa, jotta Startup Village -konseptia voidaan rakentaa pitkällä tähtäimellä.

Työpajassa käsitellyt kysymykset ja vastaukset:

  • Mitä Startup Village voisi mahdollistaa kylällemme, sen asukkaille, alueen yrityksille ja organisaatioille?

Startup Village -konseptissa tunnistetaan useita verkostoja kylien sisällä ja ulkopuolella, kansallisesti ja kansainvälisesti. Tekemisen meininki ja yhteinen innostuminen ovat tärkeitä arvoja. Konsepti luo tulevaisuususkoa, sillä tekeminen perustuu yhteiskehittämiseen ja yhteisöllisyyteen, joka on jo ennestään luontaista kylien toiminnalle.

Startup Village -konsepti tähtää mahdollisuuksien tunnistamiseen ja uuden, kunnianhimoisen yritystoiminnan syntymiseen asiantuntijoiden kokoaman kehitysprosessin kautta.

Innovaatiotoiminnan lähtökohtana on yksilön sisäinen kasvu ja kehitys, joka mahdollistaa oman suunnan löytämisen, perustuen motivaatioon, arvoihin sekä haluun elää ja työskennellä maaseudulla. Näin voidaan käynnistää kylille erilaisia kehittämisen polkuja. Toimintamallissa tunnistetaan peruspalvelujen merkitys paikkakunnalla. Mukaan toimintaan otetaan kaikki kiinnostuneet ja innostuneet ihmiset.

Startup Village -status nostaa alueen arvoa, luo tulevaisuususkoa ja innostusta oman kylän ja alueen kehittämiseen, myötävaikuttaen myös esimerkiksi uusien yritysten, omistajan- ja sukupolvenvaihdosten määrään. Toimintamallin keskiössä olevat yhteisötilat mahdollistavat tyhjien tilojen, talojen ja kiinteistöjen hyödyntämisen.

  • Mitä voitaisiin ensimmäisenä kokeilla?

Startup Village -toimintaa voidaan pohjustaa erilaisilla pienillä kokeiluilla. Yhtenä kokeiluna on tapahtumatestailu, jotta nähdään, mikä herättää ihmisten mielenkiinnon. Aktivoinnissa voidaan hyödyntää esimerkiksi kyselyjä jonkin ”porkkanan” avulla, kannustaen ihmisiä kertomaan toiveistaan ja tarpeistaan sekä innostamaan heidät mukaan yhteiseen kehittämiseen.

Kausiasukkaiden aktivoinnilla ja kyläviestinnällä vahvistetaan asukkaiden verkostoa ja madalletaan kynnystä osallistua yhteisiin tapahtumiin. Yhteisötilat/hubit luovat mahdollisuuden viipyä pidempään paikkakunnalla. Kylien resursseja vahvistetaan yhteiskehittämällä, aktivoimalla yrityksiä ja organisaatioita mukaan kehittämistoimintaan sekä esimerkiksi tarjoamalla harjoittelumahdollisuuksia kansainvälisille opiskelijoille.

Potentiaalisten paluumuuttajien sekä muiden maaseudulla asumisesta kiinnostuneiden aktivointi on kokeilemisen arvoista. Aktivointi voidaan toteuttaa esimerkiksi virtuaalisten kyläkierrosten avulla. Viestinnän tulee olla jatkuvaa ja pitkäjänteistä, jotta tavoitetaan myös esimerkiksi eläkeikää lähestyvät ihmiset, jotka ovat potentiaalisia paluumuuttajia.

Kylien toiminnassa nähdään tärkeänä asiantuntija- ja erityisosaamisen nostaminen ja kytkeminen uusien toimintojen kehittämiseen. Kehittämistoiminnan jatkuvuuden pohdinnan tulee olla aktiivista ja perustua yhteiseen visioon, ja edetä sanoista tekoihin. Yrittäjien ääni, ideat ja ajatukset tulee nostaa vahvemmin esiin ja arvoiseensa asemaan.

  • Mikä meitä auttaisi, mitä ja ketä tarvitaan?

Startup Villagen visiointivaiheessa tarvitaan erilaisia innostavia esimerkkejä kohderyhmille, tarkkaan kohdennetun viestinnän kautta. Tarve nähdään myös motivoinnille niille yrittäjyyttä pohtiville ja muutoshaluisille ihmisille, jotka ovat kiinni työelämässä. Startup Villagen toimintamalli on kaikille avoin: ”no one´s left behind”.

Startup Village mahdollistaa erilaisten tyhjien tilojen hyödyntämisen, ja tavoitteeksi asetetaan uusien hubien perustaminen ja olemassa olevien hubien nostaminen arvokkaiksi kohtaamispaikoiksi, joihin kutsutaan mukaan myös kausiasukkaat. Hubitoiminnan läpileikkaava tekijä on digitalisaatio, joka edellyttää toimivia tietoliikenneyhteyksiä ja digitaalisen alustan, joka mahdollistaa verkostoitumisen. Yhdistämällä paikalliset yhteisötilat/hubit ja ihmiset ulkopuoliseen asiantuntijuuteen, resursseihin ja markkinoihin, Startup Village -toiminta tähtää luomaan suotuisat olosuhteet yrittäjähenkisille ja innovatiivisille ekosysteemeille. Toiminnassa olevia hubeja ovat HUBteekki Pihtiputaalla ja Lennätin/Digikeskus Viitasaarella.

Työpajassa todettiin tarve myös matalan kynnyksen ei-kaupalliselle somealustalle. Helpon lähestyttävyyden ja toimintamallin pitkän tähtäimen toteutumisen mahdollistaa tieto ja asiantunteva apu ideoiden kehittämiseen ja ketteriin kokeiluihin. Tiedon välittämisessä ja viestinnässä tärkeässä roolissa ovat kyläyhdistysten omat somekanavat. Pitkäjänteinen resursointi ja aktivointi on edellytys Startup Village toiminnalle, ja sen mahdollistaa koordinoitu hanketoiminta. Konsepti avaa mahdollisuuksia eri toimialojen rahoituskehyksiin ja verkostoihin kuten EIT Knowledge and Innovation Communities (KICs) jaEU CAP Network.

Kirjoittaja:
Ilona Ukkonen
Leader Viisari ry

Linkki käsikirjaan:
JRC Publications Repository – Startup Village Conceptualisation Tämä artikkeli on osa Sisu Business -hankkeen tiedonvälitystoimenpiteitä (1.4.2024-31.12.2025). Hanketta osarahoittaa Euroopan unioni Keski-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kautta.