Siirry suoraan sisältöön

Sydänsuomessa

Biisileirillä sanoitettiin matkailutuotteita ja -palveluita

Matkailuyrittäjille osoitetulla biisileirillä sanoitettiin alueen matkailutuotteita aluebrändin näköisiksi. Yhteinen sanoitus lisää aluebrändin vaikuttavuutta ja luo yhdessä tekemisen fiilistä. 

Mikko Kalliola, Kalliola la Land Oy:stä, fasilitoi matkailuyrittäjille suunnatun biisileirin, jossa alueen yrittäjät saivat vinkkejä matkailutuotteidensa myyvään sanoittamiseen. Sanoituksiin haettiin suuntaa alueen yhteisestä viestintä- ja markkinointisuunnitelmasta sekä alueelle luodusta ydintarinasta. Kuva: Jenni Leppilahti

 

Myyvän tekstin synnyttäminen lähtee tarinasta ja kohderyhmän määrittelystä

Sydänsuomen luontomatkailun kasvuohjelma -hankkeessa on alueelle luotu yhteinen ydintarina sekä viestintä- ja markkinointisuunnitelma. Jotta alueen yritysten olisi helpompi sujahtaa alueen yhteiseen tekemiseen, heille järjestettiin biisileiri, jossa paneuduttiin matkailupalveluiden ja -tuotteiden myyntiteksteihin ja siihen, kuinka myyvä teksti syntyy. Fasilitoijana tilaisuudessa toimi Mikko Kalliola, Kalliola la Land Oy:stä. Tilaisuus pidettiin Hotelli Pihkurissa, Viitasaarella.

– Asiakkaassa tulee tekstin osalta herättää joko tunnetta, antaa tietoa tai lisätä tahtoa. On tärkeää tunnistaa omasta asiakkaasta, että mitä näistä kolmesta hän on etsimässä. Tehoaako häneen tunnepitoinen ilmaisu vai etsiikö hän enemmänkin tietopohjaista tekstiä matkailukohteesta tai -tuotteesta, kertoo Kalliola.

Tilaisuudessa yrittäjät saavat selkeät ohjeet matkailutuotteiden tekstien kirjoittamiseen ja tilaisuuden aikana testataankin yrittäjien luovia kirjoitustaitoja erilaisten tuotteiden ympärille.

-On tärkeää saada tuote myytyä, mutta yhtä tärkeää tuotteen myymiseksi on myös erilaiset tarinat sekä muut tuotteen ympärille liittyvät aiheet. Monesti asiakas on ennen ostopäätöstä kiinnostunut jostain aiheesta ja tuomalla tuotteiden myyntiteksteihin tai omiin somekanaviin pelkän tuotemyynnin lisäksi aiheeseen liittyviä muita postauksia, voi ja pystyy niiden kautta lisäämään oman tuotteensa menekkiä. Asiakasta joutuu monesti houkuttelemaan hänen huomaamattaankin tuotteen ympärille ja ostopäätökseen johtava toiminto voi olla pitkän mutkan tie, mutta jotta ostopäätökseen päästään se tie on kuljettava.

Yrittäjät tyytyväisiä tilaisuuden antiin

Biisileirille ilmoittautui kymmenkunta alueen matkailuyrittäjää, jotka pitivät tilaisuutta oikein valaisevana. Myyvän tekstin kirjoittaminen ei ole helppoa ja siihen leirillä saatiin hyviä työkaluja. Jotta hyvä teksti saadaan synnytettyä, pitää ensin osata päästää luovuus rönsyilemään -paljosta on helpompi karsia ja kiteyttää. Ajattelemalla ensin isosti, voi syntyä sellaisiakin uusia ideoita, joita ei lähtökohtaisesti ollut ensin tullut ajatelleeksikaan. Näin syntyy monet menestystarinat ja näitä Sydänsuomessa nyt jatkossa synnytetään.

Biisileiri oli osa Sydänsuomen luontomatkailun kasvuohjelma -hankkeen toimenpiteitä ja näin ollen maksuton valmennus koko alueen matkailutoimijoille.

Hankkeen toimesta käynnistyy vielä syksyllä 2024 matkailutoimijoille suunnatut vastuullisuusvalmennukset.